Wojna domowa na Ukrainie 27.12.2020r.- 2016 dzień od nowego rozejmu.


Niemy krzyk”– dzień 286.

Od 15 stycznia 2021 r. „Fortuna”– barka układająca rury na dnie morza zamierza rozpocząć układanie rur wzdłuż dwóch równoległych odgałęzień gazociągu „Nord Stream 2” w wyłącznej strefie ekonomicznej Danii. 

Informuje o tym „РосБизнесКонсалтинг” (RBK) powołując się na dane przekazane przez duńską administrację rządową. Układacz rurociągów będzie wspomagał w tym procesie inne statki rosyjskie, w szczególności „Murman” i „Bałtyckij Izdiełowatiel”.

Statki te należą do rosyjskiej morskiej służby ratowniczej. Inne statki wsparcia również będą uczestniczyć w dokończeniu układania rur „Nord Stream 2”. O tym, że „Bałtyckij Izdiełowatiel” towarzyszył wcześniej „Fortune”, informowano już kilkakrotnie, ale „Murman” pojawia się po raz pierwszy jako statek, który będzie uczestniczył w budowie gazociągu. Budowa zostanie zakończona na odcinku o długości około 147 km- przebiegającego na południe od duńskiej wyspy Bornholm, który powinien być połączony z odcinkiem na wodach niemieckich.

W zawiadomieniu służby duńskiej podano również, że w związku z układaniem rur wokół statków utworzona zostanie tymczasowa strefa zakazana o długości kilkuset metrów: „nieupoważnione pływanie, nurkowanie, kotwiczenie, łowienie ryb i praca na dnie morskim będą na tych obszarach zabronione. Strefa ochronna rozciąga się po 200 m po każdej stronie kabli”.

„Fortuna” musi zakończyć budowę gazociągu na płytkim odcinku 2,6 km na wodach niemieckich do 31 grudnia, gdyż do tego tylko okresu obowiązuje zezwolenie Federalnego Urzędu Żeglugi i Hydrografii Niemiec (BSH). Statki, które obecnie towarzyszą „Fortunie” to flota pomocnicza: „Bałtyckij Izdiełowatiel” to statek pomocniczy dla platform morskich, a „Murman” to statek ratowniczy.

Odcinek głębinowy na wodach duńskich o długości ponad 140 km zostanie ułożony przez „Akademika Czerskiego”– układarkę rur specjalnie przystosowaną do wymagań władz tego kraju, na którym zainstalowano system dynamicznego pozycjonowania, a „Fortuna” stanie się statkiem pomocniczym i będzie zajmowała się dostawą rur itp.

Jak na razie „Akademik Czerski” nie jest zadeklarowany jako statek do budowy tego odcinka, co wynika z zapisów w dokumentach duńskiego regulatora. A „Fortuna” nie może układać rur w głębokiej wodzie, ponieważ nie posiada niezbędnego wyposażenia. „Akademik Czerski” z kolei nie posiada jeszcze certyfikatów na zainstalowane urządzenia do układania gazociągu. W listopadzie br. norweski Det Norske Veritas – Germanischer Lloyd (DNV GL), certyfikujący „Nord Stream 2”, wycofał się z projektu w związku z groźbą nałożenia sankcji przez USA.

Dlatego informację o rozpoczęciu budowy duńskiego odcinka głębinowego w styczniu można ocenić jako to, że Rosja jest zdeterminowana i zamierza dokończyć budowę rurociągu za wszelką cenę. Ale wszystko będzie zależeć od tego, jak zostaną rozwiązane problemy z certyfikacją. Teoretycznie Rosyjski Morski Rejestr Statków może nadać certyfikat „Akademikowi Czerskiemu”, ale wiąże się to będzie z zakończeniem jego uczestnictwa w IACS (International Association of Classification Societies). Tak czy inaczej, ale budowa rurociągu o wartości około 11 miliardów euro zostanie ukończona. Przecież europejscy inwestorzy, którzy zainwestowali w budowę „Nord Stream 2” ponad 5 mld euro, nie zamierzają stracić tych środków.

Ponadto europejscy urzędnicy rozumieją, że „Nord Stream 2” jest niezbędny do zapewnienia trwałości systemu dostaw surowców na kontynent. Uzależnienie wyłącznie od amerykańskiego LNG stanowiłoby zagrożenie dla stabilności gospodarczej Europy. A rurociąg na dnie Bałtyku bez względu na zawirowania jakich można się w najbliższej przyszłości spodziewać, wdostarczy UE gazu w ilości ponad 30 mld m sześc. rocznie. Poparcia dla budowy na poziomie wszystkich resortów w Niemczech jest spore, więc można bardzo poważnie brać pod uwagę, że zakończenie budowy „Nord Stream 2” nastąpi w 2021 roku, czyli tak jak wcześniej planowano.

Jednocześnie, z punktu widzenia sytuacji geopolitycznej, moment rozpoczęcia i zakończenia prac układania rur na dnie Bałtyku jest jak najbardziej korzystny. W Stanach Zjednoczonych na początku grudnia ostateczna wersja budżetu obronnego na 2021 r. była jeszcze zatwierdzana przez Izbę Reprezentantów na 2021 r., ale ze względu na obecną „dwu władzę” nie została podpisana przez jeszcze pełniącego obowiązki prezydenta USA.

Zgodnie z tym dokumentem spośród oczywistych zagrożeń dla „Nord Stream 2” można było wyróżnić dwa główne: ograniczenia nakładane na firmy świadczące usługi ubezpieczeniowe i certyfikacyjne w celu realizacji projektu, a także sankcje wobec firm świadczących usługi w zakresie modernizacji lub montażu sprzętu spawalniczego na statkach odbierających udział w budowie gazociągu. Generalnie, z punktu widzenia modernizacji statków biorących udział w projekcie „Nord Stream 2”, sankcje można teraz określić jako nieszkodliwe, w kwestii dokończenia realizacji budowy gazociągu.

Fakt, że statki z pozycjonowaniem kotwicy- barka „Fortuna” oraz z pozycjonowaniem dynamicznym- „Akademik Czerski” spędzały większość lata i jesieni w centrum logistycznym projektu na Bałtyku, a także wielokrotnie wykonywały prace testowe na wodach rosyjskich, tak że niezbędne prace instalacyjne zostały pomyślnie zakończone. Jednocześnie strona rosyjska starannie zorganizowała ochronę prawną przed sądami w zakresie ich własności – statki są przerejestrowywane na właścicieli rosyjskich, a firmy te nie ryzykują niczego, podlegając amerykańskim sankcjom.

Oddanie obiektu do eksploatacji na terenie krajów UE jest możliwe dopiero po pomyślnym przetestowaniu infrastruktury rurociągowej i pod warunkiem spełnienia odpowiednich warunków wynikających z pozwolenia na budowę i pozwolenia na eksploatację wydanych przez państwa, w których są one przekazywane. Ostrym punktem jest obowiązkowe posiadanie ubezpieczenia, aby zrekompensować możliwe szkody spowodowane układaniem rur. Dlatego obecnie najważniejsze dla dokończenie projektu jest podjęcie decyzji o dalszych krokach w celu uzyskania ostatecznego certyfikatu zgodności po zakończeniu budowy.

W tej chwili takie certyfikaty w UE wydaje norweska firma DNV GL, która nawet po ogłoszeniu zatwierdzonego projektu budżetu obronnego USA nie zrezygnowała z certyfikacji „Nord Stream 2„. Jeśli jednak rurociąg nie zostanie ukończony przed podpisaniem dokumentu, opcja ta nie będzie już opłacalna. Ostatecznie czas gra obecnie przeciwko projektowi, trudno jest dokończyć układanie rur w kilka tygodni, szczególnie podczas sztormów na Bałtyku, więc opcja z Norwegami jest mało prawdopodobna.

Jednocześnie, zgodnie z zaktualizowanym dokumentem dotyczącym budżetu obronnego, nadal istnieją luki w „Nord Stream 2”. Projekt ustawy zawiera więc następujące sformułowanie: nie stosuje się sankcji wobec Unii Europejskiej ani rządów żadnego z krajów UE, w tym Norwegii, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii. Nie można również nakładać sankcji na „jakąkolwiek organizację” z UE, która nie jest podmiotem handlowym.

W rzeczywistości oznacza to, że UE może stworzyć np. coś w rodzaju funduszu non-profit, który będzie mógł świadczyć niezbędne usługi w zakresie certyfikacji i ubezpieczenia rurociągu. W takim przypadku projekt może zakończyć się w przyszłym roku i zaostrzone sankcje USA nie będą już w stanie go powstrzymać, gdyż wszystkie warunki niezbędne do jego funkcjonowania w UE zostaną faktycznie spełnione.

Tym bardziej, że jak wiemy obecnie urzędujący prezydent Stanów Zjednoczonych- Donald Trump, zawetował zatwierdzony przez Kongres budżet obronny USA, w którego pakiecie dokumentów znajdowały się m.in. nowe sankcje wobec projektu budowy rosyjskiego gazociągu „Nord Stream-2”.

Daje to niezbędne minimum czasu, nawet wtedy gdyby postanowiono wrócić do rozszerzenia sankcji wobec budowy „Nord Stream 2”, do kończenia budowy gazociągu zgodnie z przyjętym wcześniej planem.

Na zakończenie dodam, że wraz z zablokowanym budżetem obronnym na 2021r. zostały zablokowane środki finansowe w wysokości 250 mln dolarów, na pomoc zbrojeniową dla Ukrainy.

Tym sposobem upieczone zostały dwie pieczenie na jednym ruszcie- to się nazywa polityka prowadzona na wielką skalę.

https://www.rbc.ru/business/23/12/2020/5fe250809a794731412af38c,

https://www.rbc.ru/ins/society/24/12/2020/5fe413989a79473ab190812f.

*

A na froncie w Donbasie spokój, i tylko na jego donieckim odcinku w ciągu minionej doby 1 raz odnotowano naruszenie przez USZ o godzinie 10:30 w rejonie wsi Opytnoje- na półocno-zachodnich obrzeżach Doniecka, fakt prowadzenia prac fortyfikacyjnych przy użyciu ładunków okopowych (1 eksplozja), na stanowiskach bojowych ukraińskich formacji zbrojnych.

*

Poniżej jeszcze raport za ostatnią dobę, sporządzony przez centrum prasowe ukraińskiego sztabu generalnego prowadzącego operację pacyfikacyjną przez połączone siły (Операція об’єднаних сил / Joint forces operation- OOS/JFO) ukraińskich formacji zbrojnych w Donbasie, na temat aktualnej sytuacji wzdłuż linii frontu:

Операція об’єднаних силп/Joint forces operation

4 min.

„Ранкове зведення щодо ситуації в районі проведення операції Об’єднаних сил станом на 7.00 27 грудня 2020 року.

Сала Україні!

Протягом минулої доби, 26 грудня, в районі проведення операції Об’єднаних сил було зафіксовано одне порушення режиму припинення вогню.

У районі відповідальності оперативно-тактичного угруповання «Схід», неподалік населеного пункту Березове, збройні формування Російської Федерації вели неприцільний вогонь в бік українських позицій зі стрілецької зброї.

Постріли російсько-окупаційних військ не несли загрози життю та здоров’ю наших захисників, тому вогонь у відповідь вони не відкривали. Серед українських військовослужбовців бойових втрат та поранень немає.

Від початку поточної доби, 27 грудня, порушень режиму припинення вогню не зафіксовано. По всій лінії розмежування спостерігається тиша.

Обстановка в районі проведення операції Об’єднаних сил і надалі контрольована українськими воїнами.

Сала Україні!

ПІДСУМКИ ЗА МИНУЛУ ДОБУ.

У районі проведення операції Об’єднаних сил виконують завдання й інші складові сил оборони. Так, минулої доби, 26 грудня, представники Національної поліції України зі складу ОС зафіксували 58 адміністративних правопорушень. Підрозділами поліції зведених загонів перевірено 4292 транспортних засобів та 4458 осіб. Також було затримано 3 особи, яких підозрюють у причетності до збройних формувань Російської Федерації та її найманців.

Минулої доби через контрольний пункт в’їзду-виїзду «Станиця Луганська» на тимчасово окуповану територію України прослідувало 478 осіб, на підконтрольну Україні територію прибуло 363 особи.

Сала Україні!

https://www.facebook.com/pressjfo.news/

***

Na zakończenie kilka aktualnych filmów:

***

***

©Powyższy tekst jest chroniony prawem autorskim. 

Wykorzystanie, jego części lub całości, tylko pod warunkiem podania linku do źródła.

19 uwag do wpisu “Wojna domowa na Ukrainie 27.12.2020r.- 2016 dzień od nowego rozejmu.

  1. Witam
    Takie OT militarne, artykuł o budowie ukraińskiej korwety.
    https://www.defence24.pl/ukrainski-miecznik-bedzie-z-turcji
    I chyba najlepsze podsumowanie cytat:
    „RUDY
    czwartek, 24 grudnia 2020, 17:39
    Kolejny memorandum ze strony ukraińskiej. Z reguły nie prowadzą do pożądanego rezultatu. Od 2011 roku w Mikołajowie stoi Korweta „Vladimir Veliki” projektu 58250. W dziesiątym roku budowy gotowość okrętu wynosi 40 proc. Powód jest prosty-nie ma pieniędzy. Budowa serii korwet w tak fatalnej sytuacji finansowej kraju jest bardzo wątpliwa.”

    Polubione przez 3 ludzi

  2. Prezydent Ukrainy oczekuje wielu zagranicznych przywódców podczas zbliżających się obchodów 30. rocznicy uzyskania przez Ukrainę niepodległości przypadającą na rok 2021.
    – Trwa symboliczny rok – rok 30. rocznicy naszej niepodległości, to ożywienie w duchu, jest z czego być dumnym. Uważam, że zorganizujemy wspaniałe święto, mamy dużo pomysłów. Myślę, że przyjedzie wielu zagranicznych liderów szanujących Ukrainę – powiedział Wołodymyr Zełenski w wywiadzie dla „Focusa”.
    https://kresy24.pl/zelenski-spodziewa-sie-wielu-zagranicznych-przywodcow-na-obchodach-30-rocznicy-niepodleglosci-ukrainy/
    Komentarz: W ciemno można obstawiać obecnego Prezydenta Polski. Nawet pomimo tego, że Ukraina wciąż blokuje prace ekshumacyjne pomordowanych Polaków.

    Polubione przez 4 ludzi

  3. Epidemia koronawirusa na świecie. Cytat „Dwa okręgi [w] Bawarii w Niemczech ogłosiły zawieszenie szczepień populacji przeciwko koronawirusowi z powodu naruszenia warunków przechowywania leku produkowanego przez firmy Pfizer i BioNTech.
    Według gazety problemy z ciągłym przestrzeganiem reżimu temperaturowego (łańcucha chłodniczego) podczas przechowywania szczepionki odnotowano w okręgach Górnej Frankonii i Szwabii’.
    Szczepionka by zachować swoje właściwości musi być przechowywana w temperaturze -70 stopni Celsjusza;
    https://strana.ua/news/309002-v-bavarii-priostanovili-vaktsinatsiju-ot-koronavirusa.html

    Polubione przez 4 ludzi

  4. Ukromedia alarmują o katastrofalnym stanie zapory na Dnieprze w Zaporożu, która jest także ważnym szlakiem komunikacyjnym łączącym oba brzegi rzeki. Zaporę poddano „remontowi” we wrześniu zeszłego roku, ale i tak nawierzchnia na niej jest juz „całą pokryta pęknięciami”;
    https://www.5.ua/regiony/ponad-600-metriv-sutsilnoi-trishchyny-iak-strazhdaiut-liudy-v-zaporizhzhi-cherez-avariinyi-stan-hrebli-dniprohes-232703.html

    Polubione przez 4 ludzi

  5. Agencja „Dumskaja”, powołując się na źródło w Ministerstwie Obony Ukrainy, podała informację, że testowany obecnie okręt rozpoznania elektronicznego otrzyma nazwę Simferopol. Ma ona uczcić Symferopol, stolicę okupowanej przez Federację Rosyjską Autonomicznej Republiki Krymu.
    https://zbiam.pl/ukraina-nazwala-nowy-okret-rozpoznawczy-na-czesc-okupowanego-miasta/
    Komentarz: Wydawałoby się, że jest sukces, ale… jak przeszuka się Internet to pojawią się informacje o tym nowym okręcie. Po pierwsze ie jest to „nowa” jednostka. Zbudowano ja na bazie nieukończonego trałowca. Po drugie jednostkę zwodowano już w 2019-w stoczni której właścicielem był były prezydent Poroszenko. Potrzecie okręt nie będzie mógł spełniać swojego zadania (nasłuchu/zagłuszania) bez podpłynięcia do wybrzeża kontrolowanego przez Rosje, a to oznacza, ze statek staje się bezużyteczny.
    Reasumując za ten jeden statek wsparcia można było wybudować kilka mniejszych okrętów wojennych.

    Polubione przez 4 ludzi

  6. Rada Ministrów Ukrainy zatwierdziła koncepcję rozwoju gospodarczego obwodów donieckiego i ługańskiego. Poinformowano o tym na portalu rządowym.
    „Koncepcja ta będzie podstawą do opracowania Strategii rozwoju gospodarczego obwodów donieckiego i ługańskiego. Tak więc na początku mówi się o terytorium kontrolowanym przez rząd. Teraz mamy pole do eksperymentów i stwarzamy podstawy do rozważenia przez społeczność międzynarodową przyszłej Strategii rozwoju gospodarczego, na początku w tym regionie, a następnie innych regionach Ukrainy, jako element ich własnej polityki gospodarczej” – wyjaśnił wicepremier i minister ds. reintegracji tymczasowo okupowanych terytoriów Ołeksij Reznikow.
    https://kresy24.pl/ukrainski-rzad-przyjal-koncepcje-rozwoju-gospodarczego-obwodow-donieckiego-i-luganskiego/
    Komentarz: Śmiech przez łzy. Przecież nawet zagraniczni partnerzy Ukrainy zauważyli, że wiele środków na rozwój regionu zostało rozkradzionych. Jak bez uregulowania sytuacji na styku frontu bez wsparcia finansowego idącego w setki milionów $ możliwa jest możliwe nawet zakładanie jakiejś strategii?

    Polubione przez 4 ludzi

  7. Ciekawy artykuł o ukraińskiej kolei.
    Jak poinformował zarząd Ukransi jeśli samorządy nie przeznacza większych sum na utrzymanie połączeń to firma zamierza zlikwidować kolejne połączenia pasażerskie.

    Koleje Ukraińskie (Ukrzaliznycia, UZ) mają duży problem z obsługą połączeń podmiejskich (w klasyfikacji ukraińskiej do tej kategorii należy zaliczyć także te kursy, które w Polsce nazwalibyśmy regionalnymi, pod warunkiem, że nie obowiązuje rezerwacja miejsc). Państwowy przewoźnik poinformował bowiem, że jest to najbardziej deficytowy obszar jego działalności, a wypłacane rekompensaty nie pokrywają kosztów uruchamiania pociągów. – Posłowie wymagają od nas obsługi tras podmiejskich, kierując się interesem poszczególnych regionów, ale kwestia dotacji pozostaje wciąż nierozstrzygnięta – komentuje obecną sytuację Wołodymyr Żmak, prezes zarządu UZ.
    https://www.rynek-kolejowy.pl/mobile/ukraina-albo-samorzady-doplaca-do-kursow-albo-pociagow-bedzie-jeszcze-mniej–100144.html

    Polubione przez 4 ludzi

Możliwość komentowania jest wyłączona.